fredag 10 april 2009

Larmade bebisar

Taxiresan tar oss alltså till sjukhuset, här är vi på the International Office och väntar på kvinnan som ska guida oss runt på the Maternity & Delivery floor.
Jag läser i sjukhusets broschyr att man minsann får patienter från hela världen, och att man behandlar heads of states, business leaders och kändisar inom kultur... Och nästa vecka Harrys lillebror, den blivande Presidenten.
Business as usual.

När vi kommer upp till Maternity & delivery floor börjar jag gråta. Ännu en gång påminns man om att bebisen kommer vara ifrån en så mycket mer än hur det är i Sverige. De har små nurserys där helt nyfödda, små och röda bebisar ligger uppradade. Bebisarna har larm på händer och fötter, och det sitter larm vid in- och utgångarna till avdelningen. Skönt, no babysnatching alltså. Henrik tycker det känns tryggt.

6 kommentarer:

K-L sa...

Det ser i alla fall väldigt mysigt och ombonat ut. Inte som här där alla sjukhus ser ut att vara tagna direkt från en skräckfilm.

Dammråttan sa...

Jag skulle nog också tycka att det var jobbigt att inte få ha bebisen hos mig hela tiden, men visst emaninget annat så. Säkert verkar det som sagt vara i alla fall.

Gustav sa...

Hej Karin.
Jag födde barn för fem veckor sedan i San Francisco o är helt lyrisk över vården. Vår bebis hade ett larm på klämman kring navelsträngen, sedan patientarmband på händer o fötter, som de kollade o jämförde med mig o min man hela tiden, vilket jag tyckte vad skönt. Vi fick välja helt o hållet om vi ville ha vår son inne hos oss eller i nurseryt o nurseryt var ingen hemsk sal med uppradade bebisar som man sett på film utan ombonat o mysigt. Så mkt som sköterskerna checkade på både mig o bebisen under de tre dagarna vi var kvar på sjukhuset, det går tyvärr inte att jämföra med den svenska BB-vården. Det verkar vara skillnad på öst- o västkust, så jag önskar er all lycka till!

Gustav sa...

Glömde tipsa dig om världens bästa amningskudde. www.mybrestfriend.com

Karin sa...

Vad kul att höra att du är så nöjd med vården där! Jag tror att den säkert är lika bra här, bara det att man blir nojjig. New York Presbyterian ska vara ett av världens bästa sjukhus.

LA_MALIN sa...

Karin! Du far ju ha din lilla bebis hos dig hela tiden om du vill. Det kommer att bli jattebra. Kramar!