fredag 13 november 2009

Husmorstips II


Det är inte bara prinsesstårtor jag tycker att detta land saknar. Utan också normala dammsugare. Och gott grovt bröd. I bristen på det senare har jag jagat runt efter det perfekta receptet. Och har fått detta recept av min väninna Lisa. Jag kan verkligen rekommendera detta bröd! Sjukt gott och löjligt enkelt att baka.

4 dl rågmjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl vanligt vetemjöl
2,5 dl rågkross
1 dl dinkelflingor
1 dl solroskärnor
1 dl linfrö
1 dl pumpakärnor
4 tsk bikarbonat
1 tsk salt

Blanda ihop de torra ingredienserna.

1 liter filmjölk
1 dl sirap
4 msk lingonsylt

Blanda väl, och häll över de torra ingredienserna. Brödsmeten skall vara kladdig och likna gröt.

Häll i två smorda avlånga formar. Strö dinkelflingor eller solroskärnor på toppen och grädda i 45 min i 175 grader.

Man kan byta mjölsorter, och givetvis behöver man inte ha i frön och kärnor men Lisa - och jag, gillar det. Man kan också byta ut frön, kärnor, lingonsylt mot aprikoser och valnötter i stället då blir det sötare.

2 kommentarer:

Mecklaren sa...

Men vad ljust brödet ser ut...Hade du verkligen 1 dl mörk sirap i? 1 dl hackade valnötter är ett måste i detta bröd - fantastiskt gott!

Karin sa...

Jag vet - tyckte också det va konstigt... men mörk sirap är svårt att hitta, hittade bara lönnsirap. hittade inte heller dinkelflingor, så det har blivit lite nödlösningar. men det är supergott ändå. ska göra en ny omgång idag.
Varför är det så svårt att nå dig på din mailadress? får hela tiden tillbaka mailen.