tisdag 24 november 2009

Pajer

Jag läser på Aftonbladet.se att det inte är kul att vara gris i Sverige idag. Det är egentligen ingenting jag behöver tänka på här och nu. Vi tänker mer på kalkoner och pajer. Vi närmar oss nämligen den stora Thanksgiving-helgen här. Den ska vi fira tillsammans med vänner på amerikanskt vis, trots att vi alla är svenskar. Det ska lagas, bakas och ätas mat gemensamt under en heldag. Vårt ansvarsområde har blivit efterrätterna. Jag undrar inte varför. Pumpkin Pie. Det är en given efterrätt i Thanksgiving sammanhang, och den ska därför såklart tillagas. Även om den för mig är rätt ointressant.
Chocolate Pecan Pie - det här är andra grejer det. Min absoluta favorit bland pajer. The pie to die for.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Pumpkin pie njae.
Chocolate Pecan Pie tummen upp. Bakar en efter ett Martha Stewart recept som ar to die for.
Happy Thanksgiving till er alla!
Gunilla i Woodstock, NY

Karin sa...

Åh då måste du dela med dig av receptet! var hittar jag det?
Karin

Anonym sa...

Ga in pa marthastewart.com
ga till search och skriv in chocolate pecan pie
Flera recept kommer fram men det ar det som namner att det tagit tredje pricet i Blue Hill pie contest.
Numera gor jag inte paj skalet sjalv.
Pillsbury pie crust, ready to unroll,fill & bake ar jatte bra.
Det ar ett avlangt rott paket som vanligtvis finns intill smor och margarin i kyl disken pa snabbkopet. Tva paj "plattor i boxen. Du kan frysa den andra om den inte andvands.
Den har pajen ar valdigt "rich" med mork choklad. Om du serverar den med Haagen Daz vanilj glass till ar det heaven on earth.
Tala om hur det gar och om du hittar receptet.
Gunilla Woodstock, NY

Karin sa...

Tack Gunilla! Jag kommer absolut testa att baka den! Men jag fuskar nu till Thanksgiving... dåligt, jag vet.

Evalena sa...

Åh vad kul med thanksgiving! Tror jag iaf.....vi har varit i NY en gång under den helgen och det var toppen! Affärerna öppnade vid 4tiden på morgonen. passade oss svenskar bra som var uppe typ 2-3 varje natt....

såg paraden då, det var konstigt men häftigt att vara med om det en gång. Nu sticker jag t NY igen nästa vecka. Tom väska dit. Fulla väskor hem!

Love it!