fredag 6 februari 2009

Ica Nära

Var och lunchade med Martina och Lisa nere på Meter. Mycket trevligt, och jag och Lisa fick vädra lite förlossningsrädslor. Det verkar som om vi kände ganska lika.

Efter det åkte jag och Harry hem, och gick in på ICA för att handla lite fredagsgodis och annat. 
Vår affär är "ICA Nära" på Gärdet - och det är tydligen stans dyraste mataffär enligt kvällstidningarna förra veckan. 
Det här har givetvis chockat pensionärerna här i området. Och visst förstår man dem, de flesta tar sig fram med rullatorer, och kan ju inte direkt åka och storhandla någon annanstans.

Men idag i affären så var det en ung tjej, runt tjugo kanske, som gick på en man ur personalen och började ifrågasätta prissättningen. Hon hade tydligen gjort en egen liten undersökning, för hon kunde presentera prisskillnader på ett par olika produkter i sortimentet. Mannen var måttligt intresserad, och jag förstår honom verkligen. Hennes argument till att det inte skulle vara okej med den här prissättningen är att affären ligger mycket nära Studentbacken, där det bor en massa studenter. 

Jag kände ingen sympati över huvudtaget för henne. Hur orkar man? Och är man student och har ork och tid till att hålla på med sån här prisjämförelse, då kan man ta en tiominuterspromenad ner till Storängsbotten och handla på Prisextra.  

Och herregud - hur orkar jag irritera mig på det här?

2 kommentarer:

Dammråttan sa...

Och antagligen var det inte den personen som satte priserna heller. ICA är ju mer olika än Systembolaget, men även hos oss kan folk komma och ifrågasätta prissättningen. Som om jag överhuvudtaget hade något med den att göra, eller skatterna för den delen.

Karin sa...

Verkligen!