måndag 30 mars 2009

11 pounds

New York från baksätet på en taxi. Börjar verkligen älska mina taxiresor till och från doktorn. Känns som ett bra sätt att se stan på. Det åks nya vägar varje gång jag ska dit.
Och fin blå himmel är det idag också. Igår drog ett riktigt oväder över stan med åska och blixtar.
Efter läkarbesöket bjussar jag mina tjocka, svullna gravidfötter på pedikyr. Kinesdamerna på pedikyr-salongen kan inte sluta oja sig över min mage. De skrattar, fnissar och ska känna. En utav dem är äldre än de andra, och nån slags chef tror jag. Hon sitter bredvid mig på en pall och noppar sina ögonbryn, och så säger hon "big baby, I know for sure, at least 11-12 pounds". Och så nickar hon nöjt till de yngre kinesflickorna som alla skrattar. 11 pounds = 5 kilo.
Sen äter jag en ensam lunch på Grey Dog. Härligt att bara sitta där och studera andra.
Jag läser vidare om Harry Hole och hans bedrifter. Han är en riktig tönt den där norske actionhjälten-wannabe-Harry-Bosch. Henrik har gett upp om honom redan. Jag är inne på fjärde boken nu. Henrik tycker att jag ägnar för mycket tid åt att läsa deckare, man lär sig inget på det. Och det är precis det jag är ute efter, läsning där man slipper tänka.

1 kommentar:

Dammråttan sa...

Men PRECIS, det är som med både filmer och matlagning. Var sak har sin plats och ibland behöver man bara lite förströelse, eller bukfylla. Fast de senaste åren har det varit mest förströelse för mig (läs deckare i bok- och TV-format), orkar inte annat (kanske ska tillägga att jag läst litteraturvetenskap på Universitetet, så jag får en hel del gliringar av min man att jag sjunkit lite i litteraturstatus).